Bez kategorii

Zabawy sensoryczne do realizacji w domu

Otaczaj膮cy nas 艣wiat mo偶emy odbiera膰 za pomoc膮 naszych zmys艂贸w, takich jak wzrok, s艂uch, w臋ch czy dotyk. Jest to nic innego, jak ca艂y zesp贸艂 proces贸w sensorycznej integracji. Od najm艂odszych lat bardzo wa偶ne jest w艂a艣nie pobudzenie i poprawny rozw贸j zmys艂贸w dziecka, a tak偶e zharmonizowana wsp贸艂praca mi臋dzy zmys艂ami. To, w jaki spos贸b maluch b臋dzie patrzy艂 na 艣wiat jest zale偶ne od tego jak m贸zg zinterpretuje i przetworzy bod藕ce, kt贸re dostarczaj膮 zmys艂y. Integracja sensoryczna bierze udzia艂 w zdobywaniu umiej臋tno艣ci i teoretycznej wiedzy, pomaga w rozwoju intelektualnym a tak偶e rozwoju osobowo艣ci i cech charakteru dziecka.

Poj臋cie zaburze艅 sensorycznych pojawia si臋 nie tylko u dzieci ale tak偶e u doros艂ych. Zaburzenia takie mog膮 objawia膰 si臋 w nieprawid艂owym interpretowaniu sensorycznych informacji, takich jak ruch, d藕wi臋k czy dotyk. Dzieci z zaburzeniami sensorycznymi charakteryzuj膮 si臋 cz臋sto nadmiern膮 aktywno艣ci膮 i pobudzeniem. Zaburzenia sensorycznego rozwoju mo偶e przejawia膰 si臋 tak偶e w codziennych czynno艣ciach, takich jak sznurowanie but贸w, pisanie, zdarza si臋, 偶e maj膮 op贸藕nion膮 mow臋 i cierpi膮 na zaburzenia w relacjach z innymi.

Z uwagi na dobro malucha, warto ju偶 na wczesnym etapie warto kupi膰 zabawki sensoryczne. Dzi臋ki zabawie mo偶na wesprze膰 dziecko w rozwijaniu motoryki, koordynacji ruchowej, wzrokowej, koncentracji, jak r贸wnie偶 w logicznym my艣leniu. Poznaj ciekawe sensoryczne zabawy, kt贸re wspomagaj膮 rozw贸j dziecka.

zabawy sensoryczne

Group of little kids playing game in the circle in kindergarten

Kolorowa ,,modna sowa鈥

Modna sowa jest edukacyjn膮 zabaw膮 skierowan膮 do dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym. Wykonana jest z my艣l膮 o wsparciu dzieci w takich sferach rozwoju, jak: ma艂a motoryka, prawid艂owa koncentracja uwagi, a tak偶e logiczne my艣lenie. Sensoryczna uk艂adanka jest 艣wietnym pomys艂em na prac臋 z dzie膰mi zar贸wno w wi臋kszej grupie (np. je艣li chodzi o segregacj臋 kolor贸w), jak i indywidualnie w domu. Zabawka jest uk艂adank膮 lewop贸艂kulow膮, polegaj膮c膮 na poprawnym odwzorowaniu uk艂adu kolor贸w lub wzorc贸w z karty, kt贸ra do艂膮czona jest do ,,Modnej sowy鈥. Ta kreatywna uk艂adanka z pewno艣ci膮 mo偶e sta膰 si臋 inspiracj膮 dla nauczycieli, terapeut贸w czy rodzic贸w do wielu innych zada艅, kt贸re dziecko mo偶e wykonywa膰. Zabawa ma na celu wsparcie procesu analizy u dziecka (rozwi膮zywania zada艅), procesu m贸wienia, uczenia si臋 i porozumiewania, koncentracji, wykonywania oblicze艅. W zestawie znajduje si臋 drewniana sowa, 24 gotowe schematy do odwzorowania i 70 kolorowych k贸艂ek w r贸偶nych rozmiarach.

Podr贸偶 sensoryczn膮 艣cie偶k膮

艢cie偶ka jest swego rodzaju torem przeszk贸d w kreatywnym wydaniu. Jest stworzona z my艣l膮 o poszerzeniu umiej臋tno艣ci rozwi膮zywania problem贸w, rozwoju zdolno艣ci motorycznych, poznawczych, a tak偶e spo艂ecznych interakcji. Ten rodzaj zabaw sensorycznych dedykowany jest r贸wnie偶 sfrustrowanym i niespokojnym dzieciakom w celu uspokojenia. Zabawa poprawia i rozwija pami臋膰. Ta niepozorna kreatywna przygoda pomaga w rozwoju koordynacji r臋ka- oko- noga i rozwija 艣wiadomo艣膰 przestrzenn膮, pomaga odkrywa膰 i u艣wiadamia膰 sobie w艂asne zmys艂y, mo偶e tak偶e dzia艂a膰 jako relaks i odpoczynek dla m贸zgu. 艢cie偶ka jest zabaw膮 o intensywno艣ci wysokiej, podobnie jak manualne zabawy, pomagaj膮 w przep艂ywie krwii, a dzi臋ki nim dzieci zwi臋kszaj膮 swoje skupienie w nauce. 艢cie偶ka w klimacie toru przeszk贸d jest 艣wietnym pomys艂em na indywidualne domowe zabawy z dzieckiem w celu wtajemniczenia go w 艣wiat bod藕c贸w. Mo偶e pos艂u偶y膰 tak偶e do terapii z dzie膰mi cierpi膮cymi na nadwra偶liwo艣膰 czuciowego uk艂adu. Regularne korzystanie ze 艣cie偶ki pomaga w rozwoju systemu zintegrowanego czuciowego i ruchowego.

Z czego sk艂ada si臋 ta 艣cie偶ka?

  • 艢cie偶ka sensoryczna wykonana jest a materia艂贸w, kt贸re wyst臋puj膮 na co dzie艅 w przyrodzie. Elementy przymocowane s膮 do jako艣ciowej sklejki, a na odwrocie ka偶dego fragmentu mo偶emy znale藕膰 zabezpieczenia antypo艣lizgowe, dzi臋ki kt贸rym zabawa b臋dzie bezpieczna. Elementami 艣cie偶ki s膮:
  • kasza gryczana,
  • nakr臋tki (cz臋sto wzbudzaj膮 ciekawo艣膰,i w momencie gdy maluch wk艂ada palec do 艣rodka 艣rubki, w zupe艂nie nie艣wiadomy spos贸b 膰wiczy wskazywanie), mog膮 r贸wnie偶 pos艂u偶y膰 do nauki liczenia. Zimne nakr臋tki przydadz膮 si臋 w celu odwra偶liwienie d艂oni i st贸p.
  • s贸l himalajska (w przypadku nadwra偶liwo艣ci dotykowej stanowi element do stymulacji g艂臋bokiej, na pocz膮tku dzieci mog膮 jednak nie przepada膰 za faktur膮 soli ale przy regularnym zapoznawaniu z r贸偶nymi strukturami, maluch zacznie si臋 do nich przyzwyczaja膰, akceptuj膮c zmiany.
  • Pla偶a – bia艂e, dosy膰 du偶e kamyki pomocne w 膰wiczeniu motoryki ma艂ej i wskazywania palcem, a zimne kamienie wzbudz膮 ciekawo艣膰 i b臋d膮 przyjemne w dotyku, 艣wietnie sprawdz膮 si臋 w praktykowaniu poj臋膰 odnosz膮cych si臋 do doznania zimna i ciep艂a.
  • Korona drzewa – pomocna w rozwoju du偶ej i ma艂ej motoryki. Ciep艂o, jakie daje drewno,聽 wprowadza pok贸j, a sama struktura rozbudowuje przestrzenn膮 wyobra藕ni臋. 艢wietnie sprawdzi si臋 r贸wnie偶 w terapii p艂askostopia.

Elementy 艣cie偶ki mo偶na kupi膰 r贸wnie偶 osobno, a tak偶e skomponowa膰 swoj膮 w艂asn膮 艣cie偶k臋 z dost臋pnych wariant贸w (m.in drewniane dra偶ki, pompony, cekiny, gron, r贸偶nego rozmiaru nakr臋tki (艣rubki), na stronie zabawek sensorycznych SensoWood.

Zasup艂ane zabawy sensoryczne

  • Bucik do nauki wi膮zania sznurowade艂 – drewniany but ze sznur贸wk膮 bywa pomocny w momencie, gdy chcemy nauczy膰 pociech臋 prawid艂owego sznurowania but贸w. Dodatkowo ta niepozorna zabawka rozwija ruchowo- wzrokow膮 koordynacj臋, jak r贸wnie偶 sprawno艣膰 manualn膮. To r贸wnie偶 nauka poprzez zabaw臋, gdy偶 膰wiczy cierpliwo艣膰 dziecka, uczy je koncentracji swojej uwagi, a przede wszystkim maluch zyskuje now膮 umiej臋tno艣膰 i to w trakcie nowej przygody.
  • Zapl膮tany mi艣 – drewniana zabawka sznurowa w kszta艂cie聽 uroczego misia. Zabawy sensoryczne ze sznurowaniem umo偶liwia dzieciom rozwijanie motorycznych zdolno艣ci i koordynacji oko-r臋ka. Poprzez prac臋 z misiem, maluch uczy si臋 cierpliwo艣ci, skupiania uwagi i koncentracji. Mi艣 mo偶e r贸wnie偶 uatrakcyjni膰 czas dziecka np. w czasie podr贸偶y.

,,Zr臋czne akwarium鈥

Kreatywna i ciekawa zabawa kt贸ra ma na celu rozwijanie koordynacji ruchowo- wzrokowej, koncentracji i ma艂ej motoryki. S膮 to niezb臋dne umiej臋tno艣ci przy nauce pisania. Drewniane akwarium posiada r贸偶nej wielko艣ci otwory, a zadaniem dziecka jest dopasowanie do nich belek o odpowiednim kszta艂cie. Ka偶da z drewnianych belek jest dopasowana tylko do jednego otworu, a dzi臋ki temu dziecko w momencie pope艂nienia b艂臋du od razu zdaje sobie z tego spraw臋. Akwarium mo偶e tak偶e pos艂u偶y膰 do wrzucania r贸偶nych przedmiot贸w (na zasadzie koszyczka ze skarbami), kt贸re dziecko b臋dzie wyjmowa膰, 膰wicz膮c ruchy palc贸w, a tak偶e mo偶e opisywa膰 znalezione rzeczy i towarzysz膮ce im doznania (drewno, tkaniny, wi臋ksze przedmioty z otoczenia dziecka).

Malowanie r臋kami i nogami

Jest to ponadczasowa i w zasadzie prosta zabawa. Zabawy sensoryczne tego typu maj膮 na celu uwra偶liwienie receptor贸w. Dziecko dotyka farb, maluje i odbija r膮czki n贸偶ki na kartce papieru, niekt贸re dzieci nie lubi膮 tradycyjnego malowania p臋dzelkiem lub rysowania kredk膮. Im wi臋kszy rozmiar kartki, tym lepiej. Artystycznie zamalowanego przez dziecko papieru nie musisz wyrzuca膰, a mo偶e przyda膰 si臋 np do pakowania prezent贸w.

Przygody z piaskiem kinetycznym

Dla dziecka to mn贸stwo zmys艂owych dozna艅 i zabawy. Jest to po艂膮czenie nietoksycznego piasku z polimerem, kt贸ry ma za zadanie 艂膮czy膰 i spaja膰. Piasek kinetyczny jest przyjemny w dotyku i nie rozsypuje si臋, dzia艂a tak偶e relaksuj膮co. Ta metoda stosowana jest r贸wnie偶 w szko艂ach, gabinetach terapeutycznych, a tak偶e w domach. Piasek nie zasycha, nie zbryla si臋 i pe艂ni 艣wietn膮 rol臋 w terapiach integracji sensorycznej, terapiach r臋ki. Z piasku mog膮 powstawa膰 r贸偶ne budowle, labirynty i postacie. W piasku mo偶na odcisn膮膰 d艂onie i stopy, dostarczaj膮c dotykowych wra偶e艅. 艢wietnym sposobem jest u偶ycie form do piasku, jak r贸wnie偶 ukrycie w nim drobnych przedmiot贸w i zach臋cenie dziecka do wsp贸lnego poszukiwania. Rozwa艂kowuj膮c kinetyczny piasek, tworzymy g艂adk膮 warstw臋 na kt贸rej dziecko mo偶e pisa膰 i rysowa膰.

Dotykowy obraz

Aby przygotowa膰 takie zabawy sensoryczne potrzebna b臋dzie du偶a kartka bloku np. technicznego i dowolnego rodzaju materia艂y np. kawa艂ki wacik贸w, g膮bek, tapet, muszelki, skrawki materia艂贸w, cekiny, guziki, groch, li艣cie, kwiaty, makaron etc. Nast臋pnie mo偶na narysowa膰 okre艣lony kszta艂t i wype艂ni膰 go naklejaj膮c zebrane wcze艣niej skarby. Po wykonaniu ca艂ej kompozycji dziecko ma za zadanie dotyka膰 stworzonego obrazu i opisywa膰 doznania, rodzaj powierzchni: mi臋kka, twarda, chropowata, g艂adka, ciep艂a, zimna, a przy okazji 膰wiczy膰 wskazywanie.

Zabawki i 艣cie偶ki sensoryczne buduj膮 w m贸zgu dziecka po艂膮czenia, kt贸re odpowiadaj膮 za dotyk i wzrok, a bez ich udzia艂u dziecko nie mog艂oby wykonywa膰 wieloetapowych, cz臋sto z艂o偶onych czynno艣ci.聽 Zabawy sensoryczne pomagaj膮 dzieciom rozwija膰 si臋 na ka偶dym etapie. To kreatywne i pomocne rozwi膮zanie, dzi臋ki kt贸remu dziecko zyskuje szans臋 na prawid艂owy rozw贸j w艣r贸d r贸wie艣nik贸w.

Comments

comments

You Might Also Like